GYIK - Gyakran Ismételt Kérdések

A gumiabroncs feladata

A gumiabroncs a gépkocsi és az úttest közötti kapcsolatot tartja fenn, mindenféle topgráfiai, klimatikus, a sebességgel kapcsolatos feltételek, valamint útviszonyok mellett biztosítja a szükséges erőátvitelt.
A gumiabroncs számos igényt kielégít:

- a gépjármű, valamint rakományának alátámasztása és továbbítása
- útegyenetlenségek hatásának kiegyenlítése, csökkentése, elnyelése
- hajtó- és fékezőerő átvitele az úttest felületére
- a haladási irány megváltoztatása és fenntartása

Terhelési index*
(Li)


Terhelési index* (Li)

Sebesség index
(Si)


Sebesség index (Si)

Méret értelmezése



Méret értelmezése

Nagysebességű gumiabroncsokra vonatkozó különleges
jellemzők, V sebességjeltől:


205/65 R 15 94 V - Legnagyobb sebesség 240 km/h

Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám 94 = 670 kg/gumiabroncs 210 km/h sebesség esetén.
10km/h sebességemelkedés esetén 3%-kal csökken a terhelhetőség.

235/45 ZR 17 94 Y - Legnagyobb sebesség 300 km/h

Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám 94 = 670 kg/gumiabroncs 270 km/h sebesség esetén.
10km/h sebességemelkedés esetén 5%-kal csökken a terhelhetőség, a gumiabroncs nyomásának előírt értékéről a gumiabroncs és a gépkocsi gyártója megállapodik.

205/65 R 15 94 W - Legnagyobb sebesség 270 km/h

Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám 94 = 670 kg/gumiabroncs 240 km/h sebesség esetén.
10km/h sebességemelkedés esetén 5%-kal csökken a terhelhetőség, a gumiabroncs nyomásának előírt értékéről a gumiabroncs és a gépkocsi gyártója megállapodik.

205/65 ZR 15 - Legnagyobb sebesség >240 km/h

Az értékek és feltételek (terhelhetőség, nyomás, maximális sebesség, maximális kerékdőlésszög stb.) tekintetében a gépjármű és a gumiabroncs gyártója megállapodik.
Egyes nagysebességű járműveknél a jármű típusbizonyítványában meghatározzák a gumiabroncs méretét és gyártmányát is, amelytől eltérni NEM lehet.

A gumiabroncs
szerkezete


A gumiabroncs szerkezete

Jelölések



A gumiabroncs oldalfalán található jelölések

Gumiabroncs
kislexikon


Gumiabroncs kislexikon

Az oldal tetejére

Mikor? Miért? Hogyan? Mire?

Hogyan válasszuk ki a gépkocsi teljesítményének megfelelő gumiabroncsokat?

A gumiabroncs kiválasztása

- Egy adott gépkocsi gyártója, illetve a hatóságok által történő műszaki jóváhagyásának feltétele az, hogy az első gyári gumiabroncskészlet a gépkocsi műszaki jellemzőinek megfelelő terhelhetőségére és a legnagyobb sebességre vonatkozó előírásainak eleget tegyen.

- A gumiabroncs méreteit, a terhelhetőségi és sebesség jelöléseket a gépkocsi gyártója a gumiabroncs gyártójával együttműködve határozza meg annak érdekében, hogy maximális biztonságot és vezetési élvezetet nyújtson a gépkocsi.

- A sebesség indexet nem csak a megengedett maximális sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, hanem a teljesítőképességet is mutatja, ezen kívül a legjobb kompromisszumot jelenti a

TELJESÍTMÉNY – MENETTULAJDONSÁGOK – BIZTONSÁG tekintetében.

- Nagyobb sebességindexű gumiabroncsot mindig fel lehet szerelni. ( A nagyobb sebességindexű gumi kisebb sebességnél is jobb teljesítményt nyújt.)

Vissza a kérdésekhez
Az oldal tetejére

Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?

A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől.

A mintaárok mélysége döntő fontosságú, amelynek a hatósági előírások 1,6 mm-nek kell lennie. Aki ennél kisebb mélységű mintaárkú gumiabronccsal közlekedik, számolnia kell azzal, hogy a biztosító baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve, adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.

A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI)*: ez a mintaárokba vulkanizált kis ,,kitüremkedésekből” áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi.

(*TWI = Tread Wear Indicator. Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt, pl.: Michelin, Bridgestone.)



Javasoljuk az Ön biztonsága érdekében:

Mivel a vízenfutás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt le kell cserélni.

A következő értékeknél ajánlott a csere:

- Nyári gumiabroncsok:
2 mm-es mintaárokmélység

- Széles gumiabroncsok:
3 mm-es mintaárokmélység

- Téli gumiabroncsok:
4 mm-es mintaárokmélység
Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje…

A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit. Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségesség válik a csere.

Vissza a kérdésekhez
Az oldal tetejére

Mikor kell a kerekeket áthelyezni?

A vezetési stílustól, az alkalmazás fajtájától, a futómű beállításától stb. függően a gumiabroncsokon egy adott kilométer – teljesítmény után a gépkocsira jellemző kopásminta mutatkozik. E jellegzetes kopási minták (pl.: fűrészfog képződés) kiegyenlítése érdekében ajánlatos első és a hátsó kerekeket az alábbi módon 5 000 km-enként, legkésőbb 10 000 km-enként átcserélni.

Vissza a kérdésekhez
Az oldal tetejére

Miért szükséges a kerekek kiegyensúlyozása?

Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, fellép a kiegyensúlyozatlanság.

Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon.

Gépjárművek esetében ez a gumiabroncsok rázkódásához és a gumiabroncsok, csapágy és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértékű kopásához vezet.

Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenfutási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot.

A korszerű kerékkiegyensúlyozó gépek segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettulajdonságot biztosít.

Ezen okból kifolyólag azt ajánljuk, hogy minden kerék-illetve gumiabroncscserét követően a gumiabroncsokat szakemberrel egyensúlyoztassák ki.

A megbízható kerékkiegyensúlyozási eredmények eléréséhez elengedhetetlen feltétel a gumiabroncs gépkocsinak megfelelő központosítása és rögzítése.

A kerekek áthelyezésekor ajánlott a kerekeket kiegyensúlyozni!

Vissza a kérdésekhez
Az oldal tetejére

Miért szükséges új gumiabroncshoz új szelep?

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.

- A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.

- A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.

- A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie.
Nyúlási próba:
200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a nagy terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.

Minden Gumiabroncs csere esetén, SZELEP CSERE IS KÖTELEZŐ, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent!

Vissza a kérdésekhez
Az oldal tetejére

Miért kell télen téli gumiabroncsot, nyáron nyári gumiabroncsot használni?

A gumikeverék tapadását befolyásolja a hőmérséklet.





Hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik a téli gumiabroncs nyáron!

Ajánlott 4 téli gumiabroncsot használni.

Vissza a kérdésekhez
Az oldal tetejére

Miért fontos a gumiabroncs levegőnyomásának rendszeres ellenőrzése?

Mennyi az előírt levegőnyomás?

A gépkocsi gyártója által megadott adatok (használati utasítás) vagy a gépkocsi karosszériáján elhelyezett adattáblák (ajtóoszlop, üzemanyag-betöltő fedél, napellenző stb.) vagy a gumiabroncs gyártójának levegőnyomásra vonatkozó adatai.

Milyen előnyei vannak a megfelelően beállított levegőnyomásnak?
Mit biztosít a megfelelő levegőnyomás?


- optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás
- rövidebb fékút
- a vízenfutással szembeni nagyobb tartalék
- jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás
- alacsonyabb gördülési ellenállás és fogyasztás
- kisebb alakváltozás és hőképződés
- jobb utazási komfort


A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei:

A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.

Legalább kéthetente ellenőrizze a gumiabroncs nyomását, főleg nyáron!

Vissza a kérdésekhez
Az oldal tetejére